Terve, Peter Häggström

Terve, Peter Häggström

Peter Häggström, Avainasiakaspäällikkö Suomi. Kertoo taustastaan, roolistaan Formacilla, haasteista ja tulevaisuudesta.

Kerro lyhyesti taustastasi ja roolistasi Formacilla

Voisi sanoa, että olen syntynyt myyntitehtäviin. Koko työurani olen työskennellyt myynnin parissa eri toimialoilla, sekä kuluttaja-, että yritysmyynnissä. Motivoidun työssäni erityisesti tarjoamalla asiakkaille parasta palvelua koko myyntiketjun eri prosesseissa, myynnissä on kyse huomattavasti laajemmasta kokonaisuudesta, kun se pelkkä konkreettinen myyntitapahtuma.

Formacilla olen ollut keväästä 2018 lähtien ja vastaan meidän myynnistä Suomen markkinoilla, markkina, joka on meillä nyt vahvassa kasvussa. Tarkemmin työkuvani on vastata nykyisistä asiakkuuksista, uusasiakashankinta sekä toimintojen kehittämisestä.

Asiakkaamme koostuu pääasiassa autoalan toimioista, pienistä suuriin. Iso osa automaahantuojista, autojen vähittäismyyntiketjuista ja PDI:t kuuluvat asiakaskuntaamme. Nämä suurasiakkaat asettavat luonnollisesti korkeat vaatimukset mm. laadun ja toimitusvarmuuden osalta. Tehtäväni on vastata näihin vaatimuksiin ja huolehtia että toimitusketjujen varustelutoimet sujuvat ongelmitta.

Toimintatapani pienempien asiakkaiden kanssa perustuu niin ikään prosessiajatteluun, näin ollen pystymme Formacilla palvelemaan kaikkia asiakkaitamme korkealla laadulla ja järjestelmällisesti.

Filosofiamme perustuu asiakaslähtöisiin tuotteisiin ja palveluihin, pyrimme yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämään tuotteita, tuotesegmenttejä ja palveluita, jotka parhaiten palvelevat asiakkaidemme tarpeita.

Mikä on haastavinta ja mikä kehittää sinua eniten työssäsi?

Kehittävintä työssäni on erityisesti ollut Formacin kasvutarina Suomessa, yhdistettynä siihen, että olen saanut kantaa päävastuun kasvun tuomista vaatimuksesta kehittää toimintojamme. Asiakaspalvelun laadun ylläpito ja samanaikaisesti kehittää strategiamme, markkinointia ja rutiineja, on tehnyt työstäni monipuolista, mielenkiintoista ja erityisen kehittävää.

Haastavinta työssäni on ehkä asiakkaiden epäilys uudistua ja ottaa uusia tehokkaampia rutiineja käyttöön hankintatoimessa. Monesti huomaan, että asiakkaat turhaan pelkäävät kilpailuttaa tuotteita, niiden hintoja ja hankintaketjun lisäarvoa tuovia palveluita. Kuulee edelleen usein sen klassisen kommentin –kyllä me nyt tehdään niin kuin aina ennen.

Toivoisin asiakkaiden pitävän mielessä, että kilpailutus on aina ilmaista, eikä vie asiakkaan aikaa paljoakaan ja saavutettu hyöty voi olla merkittävä. Suurin osa meidän hankintaketjun lisäarvoa tuottavista palveluista, kuten tuotekonsultaatio, painoaineiston valmistelut, valmiiden painotuotteiden välivarastoinnit, asiakasräätälöidyt tilauskanavat jne. ovat meillä asiakkaille maksuttomia palveluita. Olemme kehittäneet näitä palveluita asiakkaamme hyväksi, jotta he paremmin voivat keskittyä heidän liiketoiminnan ydintoimintaan.

Mitkä ovat yleisimmät haasteet, jotka olet huomannut autoliikkeillä ja korjaamoilla?

Autoalalla kilpailu on äärimmäisen kovaa, kustannustehokkuus korostuu siksi kaikissa autoalan sivutoiminnoissa. Monella autoalan toimialla on täysin kehittämättömät hankintaprosessit. Aina ei tiedetä kuka vastaa mistäkin hankinnoista, välttämättä ei muisteta toimittajaa eikä tiedetä hinnoittelusta. Usein on myös turhan monta toimittajaa. Nämä tekijät vaikuttavat usein, että hankinnat tehdään liian myöhään, paniikinomaisesti eikä kovinkaan kustannustehokkaasti. Keskittämällä hankintoja, sopimalla hinnoittelun, toimitukset ja lisäpalvelut asiakkaille syntyy säästöä ja kilpailuetua. Yritän omassa työssäni nimenomaan solmimaan asiakassuhteita, jotka perustuvat laajaan kommunikaatioon, yhteistyöhön ja luottamukseen, näin löydämme yhdessä asiakkaalle parhaat ja tehokkaimmat kokonaisratkaisut.

Autoalan kovasta kilpailutilanteesta johtuen on markkinointinäkyvyys erityisen tärkeätä menestyksen kannalta, ja tätä me todellakin osaamme Formacilla. Pitkän kokemuksen ja tuotekehittelyn ansiosta voimme tarjota tuoteratkaisuja, jotka samalla helpottavat liiketoimintaanne ja tuo tehokkaampaa markkinointinäkyvyyttä. On myös hyvä muistaa, että Formacin laajat resurssit mahdollistavat täysin räätälöidyt tuotteet ja ratkaisut, teemme kaikkemme, jotta voimme tarjota sen mitä tarvitsette -vaikka se ei vielä olisi valikoimassamme!

Jos saisit paljastaa jotain mitä harva tietää Formacista, mitä se olisi?

Suomessa ei vielä tunneta kovinkaan hyvin taustatietoja meidän tärkeimmästä yksittäisestä tuoteryhmästä; rekisterikilven pidikkeet ja mainoslistat. Tiesitkö että suurin osa suomeen tulevista uusista autoista saa Formacin rekisterikilven pidikkeen asennettua, monesti jo maahantulotarkastuksen yhteydessä. Autojen vähittäismyyntiketjujen ja yksittäisten autoliikkeiden on siis todella helppoa ja kustannustehokasta varustaa auto omalla mainoslistalla, ruuvimeisseliä käyttämättä.

Ympäristöystävällisyydestä olemme myös ylpeitä, tuoteryhmän tuotteet on valmistettu kierrätetystä materiaalista ja on edelleen kierrätettävää. Valmistus tapahtuu Ruotsissa, joten sitä voi kutsua lähituotetuksi, jolloin rahdin ympäristövaikutus on minimoitu.

Valtaosa mainoslistoista tilataan yksiväripainatuksella, tiesitkö että teemme myös näyttävämpiä vaihtoehtoja moniväripainatuksella, digipainatuksella ja 3D -efektillä.

Jos katsot 5 vuotta eteenpäin tulevaisuuteen, miten näet toimialan muuttuvan?

Mielestäni on jo nyt mielenkiintoista seurata nopeata kehitystä, joka meillä on ajoneuvoalalla. Kun kehitys on nopeaa, on myös vaikeata ennustaa missä tarkalleen olemme 5 vuoden kuluttua. Tällä hetkellä, kun ollaan tietynlaisessa käyttövoiman murroksessa, on erittäin mielenkiintoista seurata mitä uusia vaatimuksia se edellyttää esimerkiksi autohuollolta ja korjaamoilta.

Auton peruskonsepti tulee varmasti pysymään ennallaan vielä pitkään, mutta ympäristöystävällisyys tulee korostumaan ja uutta teknologiaa saadaan varmasti lisää turvallisuuteen, hallintaan ja mukavuuteen. Uskon myös, että ajoneuvojen jakamispalvelut ja niiden eri muodot tulee yleistymään, erityisesti suurissa kaupungeissa.

Formacilla teemme jatkuvasti kehitystyötä, jotta voimme vastata kehityksen tuomaan muuttuvaan kysyntään. Olemme erittäin joustava kumppani sopeutumaan uusiin tarpeisiin ja kysyntään.

Kirjaudu tilillesi

Unohditko salasanasi?

Ei tiliä? Luo se tässä
    Ei löydy suosikkeja listaltasi

    Ostoskori

    There are no more items in your cart